de kring omheen de lege plaats
de eerste schooldag
plezant om te zien op straat :
de zesjarigen nog
met stralende oogjes
maar hoe hoger de leeftijd
hoe langer de gezichten
op deze eerste schooldag
naar de school geweest
van het verongelukte meisje johanna
ik had het zelf
aan de leerkrachten voorgesteld
op de begrafenis :
zou het niet goed zijn
het eerste uur
van de eerste schooldag
aan heel de school
het verhaal van de drie levens
te komen doen ?
alle leerlingen zaten immers
nog met die verslagenheid
om het gebeurde
heel de school in de turnzaal
op de grond neergezeten
mij benieuwd aankijkend :
ik begon abrupt :
waar is johanna nu :
boven in de hemel
tussen de kunstmanen
& de satellieten ?
in haar graf ginder ver ?
waar dan wel ?
hen dan het verhaal
van de drie levens gedaan :
zou het niet kunnen
dat johanna nu
voor de tweede keer gestorven
& voor de derde keer
geboren is ?
je kon die vierhonderd leerlingen
die dertig leerkrachten
je boodschap niet opdringen
je kon hen alleen
voorhouden te geloven
zouden ze het doen ?
toen vroeg ik :
is dit de afdeling
algemeen vormend onderwijs ?
jazeker
mag ik dan vragen :
waar is hier het noorden ?
amper drie leerlingen
die in de juiste richting wezen
de hele school dan
volgens hun geboortemaand
in een grote kring laten staan
toen vroeg ik hen
de plaats van johanna open te laten
vol eerbied deden ze dat
dan rond die lege plaats
een biddende minuut stilte gehouden
daarna op de speelplaats
nog een blije ontmoeting gedaan
onder de begrafenis
deed ik het verhaal van brood & wijn
vroeger kanon genoemd
een zwaargekwetst klasgenootje
had zich toch op haar brancard
tot bij het altaar laten rijden
ik verhaalde zo ondermeer :
& hij zag een lamme
die door vrienden werd aangebracht
op een berrie
hij raakte die aan
& hij kon lopen
niet dat ik een mirakel had gedaan
(tenzij dat een mirakel
een gewoon maar diep-gelovig
& dus genezend gebeuren is)
maar op die speelplaats
zag ik het meisje weer
& al was het dan nog met krukken
zij liep zowaar
luc versteylen
2 september 2003